تاریخ انتشار:20 مارس 2016در 6:12 ق.ظ کد خبر:920 تعداد بازديد: 141643 بازدید

گزارشی از مرکز پژوهش های مجلس

گردشگری ورزشی؛ فرصت ها و چالش ها

image_pdfimage_print

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات فرهنگی این مرکز با بیان این مطلب که گردشگری ورزشی از تلفیق صنعت گردشگری به عنوان یکی از صنایع مهم و برتر جهان و ورزش به عنوان صنعتی قدرتمند و با اهمیت در دنیا ، موجب شده که یکی از شگفت انگیزترین صنایع خدماتی، به نام صنعت گردشگری ورزشی پدید آید، افزود: به طوری که کشورهای مختلف دنیا، همواره در تلاشند تا با تدوین استراتژی های مختلف، بیشترین بهره برداری را از این صنعت بزرگ و ارزشمند کسب کنند. در ایران نیز این پدیده به صورت جسته و گریخته توسط برخی از نهادها و موسسات دولتی و خصوصی در حال گسترش است، لکن سیاست مناسب و یگانه ای مشاهده نمی شود و به رغم رویکرد مثبت حکومت و اسناد بالادستی مانند سند جامع توسعه ورزش و مواد برنامه پنجم توسعه (فوق الذکر) به دو حوزه ورزش و گردشگری؛ سیاستگذاری مطلوب در گردشگری ورزشی (ناشی از تلفیق دو مقوله ورزش و گردشگری) در راستای هم افزایی نهادها و سازمان هایی که به گونه ای در این امر دخیل هستند و جلوگیری از هرج و مرج مغفول مانده است.

مرکز پژوهشها در ادامه انجام اقدامات زیر را در این زمینه راهگشا دانست:
– کسب امتیاز برگزاری رویدادهای ورزشی بین المللی با جلب حمایت فدراسیون های ملی مربوطه و کمیته ملی المپیک کشور از طریق مکاتبه و هماهنگی با سازمان های مربوطه مانند کمیته بین المللی فدراسیون های بین المللی و…
– توسعه زیرساخت های مرتبط با ورزش های زمستانی؛ زیرا با عنایت به ظرفیت جغرافیایی کشور در منطقه برای توسعه ورزش های زمستانی (از جمله اسکی) و عدم تناقض فرهنگی این رشته تفریحی با اصول اخلاقی و ارزش های اسلامی کشور (از منظر پوشش بانوان و آقایان حین ورزش) ، مکلف نمودن دولت برای توسعه زیرساخت های مناسب این حوزه از گردشگری در مناطق مستعد، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را یاری می کند.
– توسعه فرهنگ اکوتوریسم ورزشی در جامعه و ارتقای سطح آگاهی گردشگران خارجی علاقمند به حوزه اکوتوریسم ورزشی نسبت به مقاصد آن در کشور.
– ایجاد و توسعه نظام داوطلبی در عرصه گردشگری ورزشی.
– ساماندهی و اعتبارگذاری موسسات خصوصی فعال در عرصه گردشگری ورزشی و ارائه تسهیلات لازم به این موسسات.
– تهیه سیستم اطلاعات گردشگری ورزشی و ایجاد شبکه گسترده تبلیغات و بازاریابی.
– تبلیغ جاذبه های گردشگری ورزشی کشور در محصولات فرهنگی توزیع شده در بازار بین‌المللی و تخصیص بودجه خاص برای فعال تر کردن ستاد تبلیغات و برگزاری نمایشگاه های گردشگری ورزشی در زمینه ترویج جاذبه های ورزشی کشور (ورزش های سنتی و بازی های بومی – محلی)
– تجهیز هتل ها و مراکز اقامتی به تکنولوژی روز، ایجاد امکانات ورزشی متنوع در مناطق گردشگری و استانداردسازی اماکن و تاسیسات ورزشی.

كلمات كليدي: , ,

مطالب مرتبط

Go to TOP