تاریخ انتشار:۰۱ فروردین ۱۳۹۵در ۶:۱۲ ق.ظ کد خبر:920 تعداد بازديد: 106099 بازدید

برگرفته از کتاب راهبرد مشارکت نوشته چایلد

چگونه برای خود شریک انتخاب کنیم؟

image_pdfimage_print

برای هر کسب و کاری نیازمند شریک خواهید بود. ولی انتخاب شریک شریطی دارد که اگر رعایت نکنید شکستهای سنگینی خواهید خورد.

اول از همه باید دید چه موقع شریک انتخاب کنیم؟

پاسخ اکثر دانشمندان آن است که مهم ترین علت اصلی شراکت کمبود منابع مانند پول، ماشین آلات، دانش، زمان، آگاهی، روابط با مشتریان یا دولت و امثالهم است.

دوم باید دید شریک باید چه ویژگیهایی داشته باشد؟

در این زمینه دیدگاههای مختلفی وجود دارد. در حالی که کانتر بر روابط صمیمانه میان شرکا تاکید میکند، پورتر یک مدل خوب برای انتخاب شریک ارائه میکند:

  1. شزیک باید به منابعی دسترسی داشته باشد که برای کسب و کار شما راهبردی است.
  2. سهم شرکا باید متعادل باشد. یعنی اختلاف زیادی میان سهم آنها نباشد.
  3. دیدگاه شرکا به کسب و کار (یا به عبارت بهتر مدل کسب و کار) یکسان باشد. این نباشد که یکی قیمت پایین را عامل موفقیت بداند و دیگری کیفیت بالا و در نتیجه لوکس بودن محصول را.
  4. شرکا باید بدانند که در هر زمان ممکن است شریکشان از شراکت خارج شده و تبدیل به رقیبشان شود.
  5. شریک در رقابت با رقبا مزیت راهبردی برای شرکت داشته باشد.
  6. سازگاری فرهنگی میان شرکا وجود داشته باشد

سوم آن که شراکت تا کی ادامه دارد؟

در این باره اختلاف نظرها زیاد است. اما شکستها برای خاتمه یافتن شراکت عامل مهمی هستند. پس انتظاراتتان را پیش از شراکت از آینده کسب و کارتان کم کنید و بدانید که احتمال شکست زیاد است. یادتان باشد شکست میتواند پل پیروزی باشد، به شرطی که منجر به خاتمه شراکت نشود.

دیگر دلیل خاتمه شراکت عدم توجه به روتینهای تقسیم منابع و منافع یا تقسیم کار و سیستم جریمه و پاداش است. دلایل دیگری مانند تغییر شرایط و موقعیتهای یک شریک و تمایل او به وقت صرف و منابع برای کار دیگر یا سوء استفاده یک طرف یا ایجاد بی اعتمادی نیز از عوامل بسیار مهم در این امر است


ارسال نظر

Go to TOP