تاریخ انتشار:۰۱ فروردین ۱۳۹۵در ۶:۱۲ ق.ظ کد خبر:920 تعداد بازديد: 106127 بازدید

آینده نگاری رسانه های نوظهور

image_pdfimage_print

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، به نقل از دفتر مطالعات فرهنگی ، فرزاد خندان پژوهشگر حوزه آینده نگاری رسانه طی دو سخنرانی در مرکز پژوهشها بر این نکته تاکید کرد که آینده نگاری رسانه ها، نتیجه پاسخ به چهار مسئله است، اینکه اولا در قالب پویش محیطی ، اطلاع دقیقی به دست آید که «در محیط رسانه چه اتفاقی می افتد؟» در مرحله بعد، به این پرسش پاسخ داده شود که «به نظر می رسد چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟ (تحلیل و تفسیر) سپس به این پرسش پاسخ داده شود که «چه چیزی واقعا اتفاق می افتد؟» (ایجاد حساسیت) و در نهایت با اتکا «به خلاقیت» به این موضوع پرداخته شود که «چه چیزی می تواند اتفاق بیافتد؟»، خروجی این کار که به آن آینده نگاری گفته می شود می تواند ورودی برنامه ریزی باشد.

بر این اساس این گزارش ، ابتدا روش آینده نگاری رسانه ها را طرح می کند. مفاهیم و اصطلاحات رایج در این دانش و رویکردها و اهداف را بیان می کند و در ادامه رسانه ها و روندهای نوظهور را بررسی می کند و به تعبیر دیگر به این مسئله می پردازد که در محیط رسانه چه اتفاقی می افتد؟ البته سخنران محترم پرسش های دیگر را بی پاسخ نگذاشته و بر اساس تجارب زیسته خود، پاسخ های اجمالی به آنها داده تا مسیر آینده موضوع برای پژوهش های بیشتر روشن شود ، لکن مباحث ارائه شده را فصل الخطاب نمی داند و آن را مقدمه ای برای بررسی تفصیلی ابعاد موضوع عنوان کرده است. در انتها ضمن جمع بندی و نتیجه گیری توصیه های سیاستی مشخصی را برای برنامه ششم توسعه بیان کرده است.

كلمات كليدي: ,

مطالب مرتبط


ارسال نظر

Go to TOP